LÄSÅRET 2018
Läsåret 2018 blev inte bra, vare sig avseende kvalitet eller kvantitet. Med hänsyn till att 2017 också ansågs dåligt så borde jag efter 2018 få gå om detta läsår. Eftersom det inte är möjligt borde då rektorn och bibliotekarien ta sitt ansvar och avgå. Jaså, det går inte heller.
Nya tag gäller för 2019. Om kvaliteten stiger, ökar volymen också. Tror jag. Det behövs kanske lite input från vänner också.
Här följer dock årets korta lista. Den innehåller trots allt några klassiker och bestsellers men de föll mig ofta inte i smaken. Det är ju min egen bedömning som gäller här!
Bästa bok 2018:
Marlene van Niekerk: Agaat (2012)
En tegelstensroman från Sydafrika som förvisso var lite tungläst men desto mer gripande. Två levnadsöden, ja en hel familjs egentligen, men skildrad ur två personers synpunkt. Dels sett med Agaats ögon, den färgade vanskapta fosterflickan/pigan/vårdarinnan. Samt även ur hennes fostermor/matmor/chefs ögon, som ligger borttynande och döende på familjejordbruket. Det är även en hemsk skildring av apartheidtidens Sydafrika.
Årets utmaning – och överraskning:
Wolfdietrich Schnurre: Als Vaters Bart noch rot war (1958)
En bok från lånehyllan i bostadsrättsföreningen som jag lånade just som en utmaning eftersom den var Berlinertyska. Den visade sig dock vara både rolig och underhållande. Det är små korta historier om uppväxten i Berlin under 1930-talet, sett ur ett barns ögon.
Klassiker:
Carson McCullers: The Member of the Wedding (1946)
Boken kanske egentligen inte är en klassiker men den är värd att nämnas i alla fall!
Den fick mig också att läsa en del om McCullers korta och tragiska men ändå fascinerande liv.
Deckare:
Elly Griffiths: En kvinna i blått (2016)
Elly kommer med på årets lista igen, denna gång med en ny Ruth Galloway-historia. Inget nyskapande men jag gillar henne helt och enkelt.
Belinda Bauer: Snap (2018)
Bauer är i mina ögon den i särklass bästa deckarförfattaren för närvarande. Snap är nog inte hennes bästa men den är bra nog!
Håkan Nesser: Skuggorna och regnet (2004)
Nesser kommer även han med på årets lista. Min spontana marginalanteckning i filen säger Annorlunda! Nessers bästa? Den är typiskt Nessersk och jag måste läsa fler av hans alster.
Non-fiction:
P-O Enquist: Ett annat liv (2008)
Enquists självbiografi kom också från Brf Bellevues lånehylla som en utmaning. Jag tyckte också den började segt med mycket religion men det tog sig när alkoholen kom in i bilden. P-O:s kamp mot sin tilltagande och grava alkoholism var tung och det är inga vackra historier han berättar om sig själv.
Årets tråkigaste bok:
Orhan Pamuk: Snö (2005)
Plågsamt tråkig tyckte jag den var. Även den en påminnelse om hur illa jag tycker om religion.
Årets favorit i repris
Donna Tartt: The Little Friend (2002)
Omläsning var det! I samband med att jag flyttade stora delar av mitt bibliotek från Malmö till Kivik plockade jag ut några titlar som jag ville läsa om. Detta blev årets sista bok och den pretenderade även på att bli den bästa. En mustig skröna från den amerikanska södern på 1970-talet, sett ur 12½-åriga Harriet Cleve Dufresnes ögon. En underbar tös och en underbar historia fylld med spännande karaktärer. Tartt är en mästare.
Sämst 2018:
Franz Kafka: Slottet (1926)
URTRIST smörja! Står det spontant i marginalen i min Excelfil. Kafkastrofalt tråkig som jag minns det.
Årets lista i sin enkelhet. De med fetstil är de mest minnesvärda.
Nr | Författare | Titel |
år |
anm |
Genre |
1 | Schnurre, Wolfdietrich | Als Vaters Bart noch rot war | 1958 | tyska | fiction |
2 | Logoz, Dinu | John Mayall – Blues Crusader | 2015 | engelska | musik |
3 | Lundgren, Magnus & Widstrand, Staffan | Ett vildare liv | 2017 | non-fiction | |
4 | Lagerkvist, Pär | Pilgrim på havet | 1962 | fiction | |
5 | Stolpe, Sven | Världen utan nåd | 1941 | fiction | |
6 | Sumpter, David | Fotbollens matematik | 2016 | fotboll | |
7 | Ishiguro, Kazuo | When We Were Orphans | 2000 | engelska | fiction |
8 | Hoeg, Peter | Fröken Smillas känsla för snö | 1992 | fiction | |
9 | Marquez, Gabriel Garcia | Krönika om ett förebådat dödsfall | 1981 | fiction | |
10 | Solnit, Rebecca | Wanderlust | 2001 | engelska | non-fiction |
11 | Hulova, Petra | En plastig trea | 2015 | fiction | |
12 | Knopp, Guido | Göring – Mellan makt och vansinne | 2013 | historia | |
13 | Outerbridge, David | Handbok för bakfulla | 1982 | non-fiction | |
14 | Penny, Louise | Ett förbud mot mord | 2016 | fiction | |
15 | Nilsson, Ulf Ivar | Allt du trodde du visste men som faktiskt är alldeles FEL | 2000 | non-fiction | |
16 | van Niekerk, Marlene | Agaat | 2012 | fiction | |
17 | McCullers, Carson | The Member of the Wedding | 1946 | engelska | fiction |
18 | Westö, Kjell | Hägring 38 | 2013 | fiction | |
19 | Pamuk, Orhan | Snö | 2005 | fiction | |
20 | – | MFF-aren 2017 | 2018 | fotboll | |
21 | Rudberg, Denise | På sex meters djup | 2016 | fiction | |
22 | Gattis, Ryan | Sex dagar | 2016 | fiction | |
23 | Austen, Jane | Förnuft & känsla | 1811 | fiction | |
24 | Tapper, Staffan, Sjöblom, Micke & Roos, Anders | Bosse – en hyllning | 2018 | fotboll | |
25 | Combüchen, Sigrid | Sidonie & Nathalie | 2017 | fiction | |
26 | Dahl, Arne | Utmarker | 2016 | fiction | |
27 | Kafka, Franz | Slottet | 1926 | fiction | |
28 | Alsterdal, Tove | Låt mig ta din hand | 2014 | fiction | |
29 | MacDougall, Philip | Chatham Dockyards | 2012 | historia | |
30 | Brontë, Charlotte | Villette | 1853 | fiction | |
31 | Lindell, Unni | Honungsfällan | 2007 | fiction | |
32 | Sarenbrant, Sofie | Vecka 36 | 2010 | fiction | |
33 | Coben, Harlan | Berätta inte för någon | 2001 | fiction | |
34 | Frimansson, Inger | Katten som inte dog | 2000 | fiction | |
35 | Morton, Kate | En välbevarad hemlighet | 2012 | fiction | |
36 | Ranelid, Björn | Tusen kvinnor och en sorg | 1998 | fiction | |
37 | Pelecanos, George R | Ren som snö | 2003 | fiction | |
38 | Jungstedt, Mari | Den döende dandyn | 2006 | fiction | |
39 | Theorin, Johan | Nattfåk | 2008 | fiction | |
40 | Ohlsson, Bengt | Gregorius | 2004 | fiction | |
41 | Svedelid, Olof | Nödens handelsmän | 2002 | fiction | |
42 | Einhorn, Lena | Ninas resa | 2005 | historia | |
43 | Nesser, Håkan | Skuggorna och regnet | 2004 | fiction | |
44 | Enquist, P-O | Ett annat liv | 2008 | non-fiction | |
45 | Ohlsson, Bengt | Rekviem för John Cummings | 2011 | fiction | |
46 | Wahlberg, Karin | Tröstaren | 2007 | fiction | |
47 | Ranelid, Björn | Ansikte av eld | 2008 | fiction | |
48 | Bauer, Belinda | Snap | 2018 | engelska | fiction |
49 | le Carré, John | A Legacy of Spies | 2017 | engelska | fiction |
50 | Nesser, Håkan | Ewa Morenos fall | 2000 | fiction | |
51 | von Heidenstam, Verner | Karolinerna (I) | 1897 | fiction | |
52 | von Heidenstam, Verner | Karolinerna (II) | 1897 | fiction | |
53 | Engström, Albert | Genom mina guldbågade glasögon | 1911 | fiction | |
54 | Persson, Leif GW | Den döende detektiven | 2010 | fiction | |
55 | Lagerlöf, Selma | Gösta Berlings saga del 1 | 1891 | fiction | |
56 | Strindberg, August | Hemsöborna och Skärkarlsliv | 1887 | fiction | |
57 | Griffiths, Elly | En kvinna i blått | 2016 | fiction | |
58 | Gustafsson, Tommy | Kiviks sjöfart | 2011 | non-fiction | |
59 | Dahl, Arne | Viskleken | 2011 | fiction | |
60 | Macdonnell, J.E. | Slagskepp i sikte | 1963 | fiction | |
61 | Macdonnell, J.E. | Klart skepp! | 1963 | fiction | |
62 | Macdonnell, J.E. | Förste löjtnanten | 1964 | fiction | |
63 | Izner, Claude | Mördaren i Marais | 2004 | fiction | |
64 | Eriksson, Kjell | Nattens grymma stjärnor | 2005 | fiction | |
65 | Hellgren, Axel & Sandstedt, Eric | Jag och min hund | 1954 | non-fiction | |
66 | Tartt, Donna | The Little Friend | 2002 | engelska | fiction |