Hoppa till innehåll

LÄSÅRET 2021

18 januari, 2022

68 böcker hann jag med detta år, från Ginger Baker till Klas Östergren; från All or Nothing till Våroffer.
Det är ungefär samma mängd som de senaste 4-5 åren så jag har nog hittat min ideala läshastighet. Coronapåverkan var minimal, bokbussen började köra igen redan under våren, även om man bara fick gå ombord en i taget. Bokbussen bidrar mest med deckare och det blir lite stressat att välja ibland när det är kö utanför.
Precis som i fjor har jag handlat en hel del böcker på nätet, både nya och antikvariska. Jag gick också med i bokklubben Pennan och Svärdet igen för jag började sakna böcker om Andra Världskriget. Det har dock ännu inte märkts i min lista.

Jag avslutade Piraten-läsningen med inte mindre än fem böcker som behandlar Fritiof Nilsson Piratens liv och författarskap. Jag införskaffade också några nya böcker om slagskepp.

När jag ser på min lista, och rannsakar mitt minne, måste jag tyvärr konstatera att det var ovanligt få böcker som stack ut och hade det lilla extra. Det krävs alltså en kvalitetshöjning 2022!

Bästa bok 2021:
Klas Östergren: Renegater (2020)
Den första bok jag läste 2021 var inte bara sprillans ny och en riktig tegelsten, den visade sig vara årets bästa bok. I romanen-i-romanen får Östergren in sin redogörelse för och uppgörelse med Svenska Akademin i samband med krisen där. Förutom detta innehåller den ett antal underhållande bihistorier. Spännande och rolig, skriven med Klas förnämliga språk är den en njutning att läsa. En hel del lokalfärg finns det också, vägen som Henry Morgan kommer gående på i bokens inledning har jag ju själv gått många gånger. Det är Östergren som bäst när han skriver i jag-form, jag sträckläste de 746 sidorna och blev nästan ledsen när den var slut.

Årets besvikelse:
Klas Östergren: Två pistoler (2021)
Av de Östergrenska alster jag läst, vilket är minst 10, är denna den sämsta. Jag har läst positiva recensioner och buss-bibliotekarien hyllade den, men jag blev klart besviken. Östergren känns inte lika hemtam i Gustav III: s tid som i sin egen. Historien om kungens hovstallmästare och dennes assistans vid det kungliga barnalstrandet lämnar mig oberörd, ointresserad och faktiskt lite uttråkad.

Non-fiction:
Jan Sigurd: Kalla min barndom åter (2019)
Sigurds bok om Piratens liv, huvudsakligen om hans tid i Malmö, är mycket trevlig. Anekdotisk och med vittnesmål från många av Piratens vänner – och ovänner – där en del är bekanta till mig själv, som familjen Aspelin, figurerar. Piraten bodde också i det hus där min MFF-vän ”Skriftställaren” bor (när han inte är i Spanien eller Tjockhult). Intressant också att få ta del av Piratens mycket omfattande och varierande dryckesvanor!

Musikbok:
Simon Spence: All Or Nothing (The authorised story of Steve Marriott) (2021)
Steve Marriott är en av mina största musikaliska hjältar, som jag sett live tre gånger innan hans tragiska och allt för tidiga bortgång. Jag hade tidigare läst Hewitt/Helliers biografi ”All Too Beautiful”, som hans familj tar bestämt avstånd från. Denna färska bok är däremot skriven med familjens välsignelse och de är flitigt citerade. Marriott var en gudabenådad musiker, framför allt sångare, men också låtskrivare, gitarrist och en fantastisk scenartist. Privat verkar han ha varit minst sagt besvärlig att ha och göra med, kanske rent utav en skitstövel, men hans levnadshistoria är onekligen gripande, spännande och tragisk.

Klassiker:
Charlotte Brontë: Jane Eyre (1847)
Elände, elände, olycklig kärlek men kanske ändå ett lyckligt slut. Systrarna Brontë skrev inte feel-good-romaner precis. Om jag nu minns rätt, ännu en bok där jag slås av religionens förödande inverkan på människors liv.

Årets tråkigaste bok:
Stuart Turton: De sju morden på Evelyn Hardcastle (2018)
Sjukt förvirrad historia. Tror det var en reabok som tur är.

Deckare:
Peter May: Coffin Road (2017)
Andra året i rad som Peter May står för årets bästa deckare. Ovanlig och spännande intrig. Fina miljöer och trovärdiga personer. När May är som bäst är böckerna mer än ”bara en deckare”.

Historia:
Corelli Barnett: Engage the Enemy More Closely (1991)
Boken behandlar ingående Royal Navys agerande under hela VKII. Den engelska flottans doktrin har sedan Nelsons dagar varit att  gå närmare fienden och anfalla. Mycket intressant bok om man som jag är anglofil och intresserad av Andra Världskriget samt krigsfartyg från denna period. Royal Navy låg mig varmt om hjärtat som ung och jag byggde hellre modeller av brittiska fartyg än amerikanska. Barnett är ganska kritisk till en hel del av RNs eller kanske framförallt deras amiralers agerande under kriget.

Årets överraskning:
Fredrik Ekelund: Q (2018)

Gripen i flykten när jag var lite stressad av bokbusskön. Jag blev lite tveksam när jag insåg att den handlade om när Ekelund kom ut som transvestit under namnet Marisol och det hektiska liv han levde då. Jag blev dock gripen av hans rättframhet och läste den snabbt. Lite imponerad att han/hon som är några år äldre än mig orkade med ett sådant intensivt nattliv!

RIP:
Per T. Ohlsson: 1918 (2017)

Jag brukade alltid läsa Per T:s söndagskrönikor med stor glädje och det var med bestörtning jag mottog dödsbudet i somras. Han var en ypperlig skribent med enligt min åsikt klockrena politiska analyser. En demokratins förkämpe som återkommande påminde oss om att vi måste kämpa för att bevara vår demokrati. På hösten köpte jag tre av hans böcker och detta var den första jag läste. Mycket intressant skildring av året 1918, inte för att min pappa Torsten föddes då utan för de stora politiska omvälvningar som skedde och som ledde fram till allmän rösträtt för både Sveriges män och kvinnor.

Årets lista. De med fetstil är de mest minnesvärda:

NrFörfattareTitelutg.åranmGenre
1Östergren, KlasRenegater2020Fiction
2Taylor, BruceThe Battlecruiser HMS Hood2004engelskaMarint
3Brontë, CharlotteJane Eyre1847engelskaFiction
4Jansson, AnnaDödslistan2020Fiction
5Ravell, UllaBerättaren Fritiof Nilsson Piraten2014Non-fiction
6Booth, StephenDödens hemligheter2018Fiction
7Barnett, CorelliEngage the Enemy More Closely1991engelskaHistoria
8De la Motte, AndersVåroffer2020Fiction
9Brown, RobertBattleship Warspite2017engelskaMarint
10Smith, PattiJust Kids2010svenska!Musik
11Griffiths, EllyEn cirkel av sten2019Fiction
12Sigurd, JanKalla min barndom åter2019Non-fiction
13MFF-aren 20202021Fotboll
14Einhorn, LenaGeniet från Breslau2018Fiction
15Schepp, EmelieNio liv2020Fiction
16Spence, SimonAll Or Nothing – The authorised story of Steve Marriott2021engelskaMusik
17May, PeterCoffin Road2017Fiction
18Lundell, UlfVardagar2018Non-fiction
19Finlay, MickMorden i London2018Fiction
20Monsarrat, NicholasThe Cruel Sea1951engelskaFiction
21Sigurdardóttir, YrsaStraffet2015Fiction
22Fellowes. JessicaMitford-morden: Vackra unga döda2018Fiction
23Paul, AlanOne Way Out2014engelskaMusik
24Halliday, G.R.Ut ur skuggorna2019Fiction
25May, PeterEn kamp mot klockan2008Fiction
26Gale, PatrickNotes From an Exhibition2007engelskaFiction
27Flynn, GillianGone Girl2013svenska!Fiction
28Piraten, Tora Nilsson med Monnica SöderbergHögsta vinsten1983/2012Non-fiction
29Lönneus, OlleGamen2021Fiction
30May, PeterEtt kallt fall2006Fiction
31Lindskog, ClaesPiratens värld1972Non-fiction
32Moström, JonasKameleonten2020Fiction
33Ekelund, FredrikQ2018Non-fiction
34Swahn, Sven ChristerPiratens värld1972Non-fiction
35Kutscher, VolkerBabylon Berlin2008Fiction
36Bildt, CarlDen nya oredans tid2019Non-fiction
37Insulander, Per/Ohlsson, Kurt SPansarskepp2001omläsningMarint
38Oates, Joyce CarolJagad2019Fiction
39Griffiths, EllyMordkonsulten2020Fiction
40Turton, StuartDe sju morden på Evelyn Hardcastle2018Fiction
41Rosenfeldt, HansVargasommar2020Fiction
42Griffiths, EllyIrrbloss2020Fiction
43Nesser, HåkanHalvmördarern2019Fiction
44Graham, CarolineDöden i förklädnad1992Fiction
45Griffiths, EllyFrämlingen2018Fiction
46Palmkvist, ConnySundets röda nejlikor2020Historia
47James, PeterDöd vid första ögonkastet2019Fiction
48Christie, AgathaDen blå pelargonen/Diomedes hästar/Döden i floden1932/47Fiction
49Nesser, HåkanDen sorgsne busschauffören från Alster2020Fiction
50Baker, GingerHellraiser2010omläsningMusik
51Grebe, CamillaSkuggjägaren2019Fiction
52Penny, LouiseDen långa vägen hem2014Fiction
53Douglas, ClaireUng kvinna saknad2016Fiction
54Konarek, LarsVar Redo!2020Non-fiction
55Westö, KjellDen svavelgula himlen2017Fiction
56Le Carré, JohnEn fri agent2019Fiction
57Dumas, Robert & Jordan, JohnFrench Battleships 1922-19562020engelskaMarint
58Horst, Jörn LierIllvilja2020Fiction
59Eriksson, Jonas med Anders CedhamreKorthuset2021Fotboll
60Östergren, KlasTvå pistoler2021Fiction
61Frennstedt, TinaCold case: Försvunnen2019Fiction
62Jordan, JohnWarships after Washington2011engelskaMarint
63Connelly, MichaelEn eld i natten2020Fiction
64Ohlsson, Per T19182017Historia
65James, PeterHan dör om du inte2018Fiction
66Jähner, HaraldVargatider2019Historia
67Christie, AgathaThe Double Clue1924engelskaFiction
68Tomtlund, BjörnDe svenska brigaderna under kalla kriget2021Militärt
No comments yet

Lämna en kommentar