Hoppa till innehåll

LÄSÅRET 2020 – Ett helt normalt år!

12 januari, 2021
I havsbandet

Min enda årskrönika för 2020 som inte påverkats av coronapandemin. 63 böcker jämfört med 66 de två föregående åren är förvisso en minskning, men om jag skulle räkna antalet sidor eller tecken så vinner nog 2020. De två volymerna av Robert K Massie var på 800 sidor med extremt litet typsnitt på engelska; Jill Lepore presenterade 800 sidor akademisk amerikanska. Sigrid Undsets tre volymer Kristin Lavransdotter var också lite tunglästa.

Jag kallade 2019 för Piratens år och lovade i min krönika att införskaffa fler alster av honom, och det löftet höll jag. Det blev faktiskt åtta stycken, fler än 2019, och nu står alla på min hylla, lästa med stort nöje.
Ganska exakt 2/3 av böckerna är fiction och hundgenren utgick nu till fördel för musikböcker.

En negativ följd av coronapandemin drabbade mig trots allt: Bokbussen från Simrishamns Bibliotek slutade komma under hösten. Vilket föranledde mig att handla en hel del böcker på nätet, Antikvariskt via Bokbörsen eller Ebay, samt på Bokus och Waterstones (England).

Bästa bok 2020:
Fritiof Nilsson Piraten: Bock i örtagård (1933)
Patron Jon Esping måste ju vara en av de mesta fantastiska personerna i den skånska historien. En helt makalös skröna, helt obetalbar. Man ska dock inte glömma en annan sida av Piratens författarskap, hans otroligt fina naturbeskrivningar. Blommor och växter verkar han ha god kunskap om. Hans beskrivningar av skånska (fest-)måltider är direkt aptitretande!

Non-fiction:
Jill Lepore: These Truths (2018)
En otroligt intressant bok om man är intresserad av USA och dess historia. Politisk historia, måste jag tillägga. Boken handlar enbart om amerikansk inrikespolitik från frigörelsen och fram till idag. När jag läst boken var det lättare att förstå att ett sådant (horribelt motbjudande) fenomen som Trump kunnat uppstå. Den oerhört rasistiska historien. Den märkliga utveckling som skett när Republikaner och Demokrater i princip bytt sida. Kan man tänka sig idag att det var Demokraterna som ville bevara slaveriet och Republikanerna som ville avskaffa det och frigöra de svarta? Tungläst men oerhört intressant bok.

Musikbok:
Christopher Hjort: Strange Brew (2007)
Denna annorlunda bok sökte jag länge och jag fick betala en del på eBay för den. Den avhandlar den brittiska bluesboomen på 1960-talet. Man bör nog var ett fan av de tre stora, Eric Clapton, Peter Green och Mick Taylor, för att uppskatta boken då det är huvudsakligen dessa banbrytande engelska gitarrister som författaren följer genom åren 1965-1970. Detta görs i dagboksform med små notiser ur dags- och musikpress rörande dem och de band de spelade i. Skivinspelningar, alla livegigs och mycket annat finns upptaget, med notiser från nästan varenda dag under denna tidsperiod. John Mayall’s Bluesbreakers, Fleetwood Mac och Rolling Stones står i centrum, men en hel drös andra välkända namn dyker upp i oväntade sammanhang.
Mycket trevlig!

Klassiker:
Charles Dickens: A Tale of Two Cities (1859)
Fin skildring av London och Paris under tiden för franska revolutionen men framförallt en mycket spännande roman. Dock blev min läsupplevelse allvarligt störd, min utgåva av förlaget Penguin var försedd med en lång och dryg introduktion samt säkert hundra sidor med noter av en urtråkig akademiker vid namn John Maxwell. Noter i en roman? Tyvärr har jag vanan att läsa eller i alla fall skumma over noterna. I en fackbok kan det finnas mycket intressant, här lärde jag mig enbart att hata John Maxwell.

Årets tråkigaste bok:
Jacques Werup: Casanovas senare resor (1979)
En enorm besvikelse. Urtråkig! Pretentiös, motsägelsefull och ändlöst seg. Jag vet med säkerhet att jag läst böcker av Werup som jag tyckt om, och han är ju en Malmöitisk ikon, som dessutom hade sommarbostad i Vitemölla. Jag måste tyvärr erkänna att jag är ganska besviken på alla tre av de äldre av hans böcker jag läste under året.

Årets tysk:
Sebastian Fitzek: Der Insasse (2018)
Inköpt i Wolfsburg i samband med MFFs Europa League-match. En psykologisk thriller som låg i topp på den tyska pocket-bestsellerlistan. Spännande men grisig står det i mitt snabb-omdöme. Jo den var i blodigaste laget men ytterst spännande. Det fascinerande tyska språket mildrar på något sätt det grafiska våldet. Men folk tittade lite snett på mig när jag tog fram den på Heathrow och på inrikesplanet till Newcastle!

Deckare:
Peter May: Lewismannen (2014)
Peter May är en ny bekantskap jag hittade på bokbussen. Jag blev så förtjust att jag läste fem böcker till av honom. Lewismannen är den andra i Lewis-trilogin, vilket jag inte visste vid lånetillfället. Svarthuset är den första och Lewis-pjäserna den tredje i serien, som utspelar sig på den skotska ön Lewis, som ligger i Atlanten nordväst om fastlandet. Det är en karg och annorlunda miljö, präglad av såväl religiöst som klassförtryck. Själva brottet kommer nästan i bakgrunden av denna gripande roman om tragiska livsöden, som ändå blir rejält spännande på slutet. Det går utmärkt att läsa dem fristående, men om man läser den första sist så går det att utesluta några personer som mördare eftersom man vet vad som händer senare.

Historia:
Robert K. Massie: Dreadnought (1991) och Castles of Steel (2003)
Massie skriver narrativ historia och det har var min första bekantskap med honom. Det var ämnet som sådant som fick mig att köpa dessa tegelstenar, jag hittade titlarna i en FB-grupp för slagskeppsvänner. Dreadnought var ju det epokgörande brittiska slagskeppet som sjösattes 1905 efter en idé av amiralen Jackie Fisher, och som dessutom kom att bli en beteckning för alla efterföljande slagskepp. Boken Dreadnought skildrar den marina kapprustningen mellan England och Tyskland som ledde fram till detta fartyg. Men den skildrar egentligen Englands och Tysklands historia i stort från mitten av 1800-talet till 1905. Tysklands enande, Kaiserns uppkomst och det besvärliga faktum att han tillhörde drottning Victorias familj. En mängd personer beskrivs i detalj förutom Kaisern, Bismarck, Tirpitz och en rad brittiska premiärministrar från perioden. Fartyget i sig är här bara en bisak, men boken var mycket intressant. Det var en hel del historiska fakta och skeenden under den här perioden som var mig helt obekanta.
Castles of Steel, slott av stål, syftar just på de stora dreadnought-fartygen och denna volym behandlar främst sjökriget mellan England och Tyskland under VK I, som fick sin kulmen med det gigantiska Skagerackslaget 1916. Ett slag som enligt min tolkning var en taktisk seger för Tyskland men en strategisk seger för England. Vi får ingående lära känna amiralerna Fisher, Jellicoe, Beatty, Tirpitz, Scheer och Hipper. Högintressant läsning med andra ord.

Två helt nyutgivna böcker:
Katrine Marçal: Att uppfinna världen (2020)

En högoddsare? Det var när jag surfade runt på Bokus sajt som poletten trillade ner att skribenten Katrine, som är Londonkorrespondent för Sydsvenskan, hette Kielos tidigare. Det var nog dessutom för att hon ser väldigt trevlig ut som jag klickade vidare och köpte denna bok. En feminist med vänstersympatier är inte mitt vanlig författarval. Men boken är verkligen intressant, även om jag ifrågasätter en del snabba slutsatser och inte delar hennes åsikter i allt. Den är skriven med ett trevligt, humoristiskt språk som gav mig en angenäm läsupplevelse.

Sara Lövestam: Handbok för språkpoliser (2020)
Jag anser mig vara en språkpolis. Även denna bok som behandlar ett ytterst allvarligt ämne är skriven med stor humor. Dessutom lärorik, jag får se upp på vissa sidor av mitt språkbruk där jag inser att jag tidigare felat å det grövsta!

Årets lista. De med fetstil är de mest minnesvärda.

NrFörfattareTitelutg.åranmGenre
1Piraten, Fritiof NilssonMillionären och andra historier1965Fiction
2Norrman, Karl-ErikLivets mening?2003Fotboll
3Ishiguro, KazuoNever Let Me Go2005(svenska)Fiction
4Hastings, MaxWinston Churchill – Från underläge till seger 1942-452010VKII
5Piraten, Fritiof NilssonBock i örtagård1933Fiction
6Oates, Joyce CarolJack of Spades2015Fiction
7Piraten, Fritiof NilssonTre terminer1943Fiction
8Nagatsuka, RyujiJag var en självmordspilot1981VKII
9Roberty, MarcEric Clapton – the Complete Guide to his Music2005engelskaMusik
10Griffiths, EllyDolt i mörker2017Fiction
11Piraten, Fritiof NilssonVänner emellan1955Fiction
12Barton, FionaBarnet2017Fiction
13Piraten, Fritiof NilssonFlickan med bibelspråken1959Fiction
14Fitzek, SebastianDer Insasse2018tyskaFiction
15Zadig, DyvekeFjellispriset 2000-20202020Musik
16Mattsson, SetEtt hemligt liv2019Fiction
17Fagerholm, MonikaVem dödade Bambi?2019Fiction
18Piraten, Fritiof NilssonMedaljerna1973Fiction
19Massie, Robert KDreadnought1991engelskaHistoria
20Mina, DeniseGarnethill1998Fiction
21Fredriksson, AnnaMellan himmel och hav2018Fiction
22Strindberg, AugustI havsbandet1890Fiction
23Lepore, JillThese Truths2018engelskaHistoria
24Piraten, Fritiof Nilsson/Cronquist, G. W:son (bilder)I Österlen (En bilderbok)1953Non-fiction
25Piraten, Fritiof NilssonHistorier från Österlen1972Fiction
26Lindström, Sven/Roos, AndersWilmer X – 40 år av blues, svett och tårar2018Musik
27Adler-Olsen, JussiSelfies2016Fiction
28Piraten, Fritiof NilssonBombi Bitt och hans mor1974Fiction
29Frimansson, IngerDe sista rummen2018Fiction
30Werup, JacquesVem är Nora Prentiss?1984Fiction
31Undset, SigridKristin Lavransdotter 1 Kransen1920Fiction
32May, PeterLewismannen2014Fiction
33Samuelsson, TonyKafkapaviljongen2014Fiction
34Alsterdal, ToveBlindtunnel2019Fiction
35Werup, JacquesReturbiljett Polen1971Fiction
36Poe, RandySkydog – the Duane Allman Story2006engelskaMusik
37Cleeves, AnnThe Long Call2019Fiction
38Taylor, BruceThe World of the Battleship2018engelskaMarint
39May, PeterHarris Tweed2018Fiction
40Undset, SigridKristin Lavransdotter 2 Husfrun1921Fiction
41Dickens, CharlesA Tale of Two Cities1859engelskaFiction
42May, PeterLewis-pjäserna2015Fiction
43Undset, SigridKristin Lavransdotter 3 Korset1922Fiction
44Werup, JacquesCasanovas senare resor1979Fiction
45Massie, Robert KCastles of Steel2003engelskaHistoria/Marint
46May, PeterEntry Island2014Fiction
47Bussi, MichelTiden dödar långsamt2016Fiction
48Dykes, Kent ”Omar” & Medrano IssaOmar Dykes – The Life and Times of a Poor and Almost Famous Bluesman2020engelskaMusik
49May, PeterDöden i Gaillac2007Fiction
50Sandemose, AkselEn flykting korsar ditt spå1933Fiction
51Indridason, ArnaldurSkuggor över Reykjavik2013Fiction
52Herder, Brian LaneUS Navy Battleships 1886-982019engelskaMarint
53Breitner, Lena/Ekberg, GunnarDet hemliga Malmö2020Historia
54Hjorth, ChristopherStrange Brew2007engelskaMusik
55May, PeterSvarthuset2009Fiction
56Tolkien, SimonOrder från Berlin2012Fiction
57Marçal, KatrineAtt uppfinna världen2020Non-fiction
58Ward, EdMichael Bloomfield2016engelskaMusik
59Lövestam, SaraHandbok för språkpoliser2020Non-fiction
60Roslund & HellströmOdjuret2015Fiction
61Holmquist, GöranSpela för livet – Peps Persson, en skånsk speleman2020Musik
62Frennstedt, TinaCold Case: Väg 92020Fiction
63Roberts, JohnBattlecruiser Repulse2019engelskaMarint
No comments yet

Lämna en kommentar