Hoppa till innehåll

Musik 2020 – Lyssna – köpa – spela

20 januari, 2021

I januari 2017 publicerade jag min krönika ”Skivåret 2016” och skrev då att det blev den sista eftersom jag mer eller mindre slutat köpa skivor. Nu i pandemins tider när man behöver lite mer att göra i sin trygga men lite tråkiga hemisolering tycker jag det är dags att ta upp tråden igen, att skriva lite mer om musik, som ju fortfarande är väldigt viktigt för mig.

Att lyssna
Att lyssna på levande musik är för mig det överlägset bästa. Nu blev det ju mest skit med det under 2020, se ”Konsertåret 2020”. Jag lyssnar i princip aldrig på strömmad musik, av princip och av andra praktiska skäl. Jag hatar dom där små lurarna att stoppa i öronen till exempel. Radio lyssnar jag också otroligt sällan på. För mig handlar det alltså om inspelade fysiska media som CD- och LP-skivor samt kassetter och rullband. Några enstaka DVD förekommer också.
I Malmö finns alla mina LP-skivor och band, och det pågår en genomspelning av alla gamla rullband, fast det är nu ett vilande projekt eftersom jag av pandemiskäl aldrig är där. Jag hann dock höra en spännande blandning av gamla hits, progg, flummig jazzrock och udda liveinspelningar från Sveriges Radio innan jag ställde in Malmöbesöken. Jag hoppas dock att jag snart kan fortsätta detta projekt.
Alla mina CD-skivor finns i Kivik, men jag lyssnar inte alls lika mycket på skivor här som när jag bodde i Malmö. I Malmö hade jag ständigt musik på, kanske för att slippa höra det brus och buller som alltid finns i stan. Här på landet uppskattar jag verkligen tystnaden, havets brus, vindens sus och fåglarnas sång. Dessutom är jag ju stora delar av året mest utomhus. Nu under det dunkla vinterhalvåret spelar jag typ 1-3 CD om dagen. Jag loggar inte vilka skivor jag spelar (det kan man kanske se om man har Spotify?) men jag bara gissar att de mest spelade artisterna 2020 var Allman Brothers, Peter Greens Fleetwood Mac och Samantha Fish.
När jag kör bil spelar jag alltid CD. Jag har alltid fyra skivor med i bilen och de är utvalda efter ett visst system: Varannan ska var med en kvinnlig artist, de övriga är f.n. band-rock, alltså ej soloartister, och samlingsskivor med diverse artister. De sistnämnda är snart färdigspelade så då ska det bli kategori blues istället. Varje skiva spelas två gånger, om inte någon är extremt dålig. I bilen har jag för närvarande: The Edgar Broughton Band: Sing Brother Sing (inget vidare), Texans Live at Mountain Stage (bla Texas Tornados, Lou Ann Barton, Townes Van Zandt, Tish Hinojosa), Lydia Loveless: Somewhere Else och Holly Williams: Here With Me (lysande). För närvarande kör jag dock inte så mycket bil eftersom jag aldrig kör Malmö t/r utan bara till Gärsnäs 2 ggr/vecka!

Att köpa
Att köpa och samla skivor var länge en av mina stora hobbies. Mina första skivor fick jag i present i mitten av 1960-talet. De första jag köpte själv var säkert 10-i-topp-singlar och den första icke-Beatles LP:n var antingen Creedence Clearwater Revivals Green River eller Dylans Nashville Skyline. Året var 1969, och därefter började samlandet på allvar. 1970-73 köpte jag en LP i månaden, 74-75 två i månaden och från 1976 låg snittet på drygt en i veckan! 1987 köpte jag min första CD och runt 1993 hade LP:n fasats ut till förmån för CD-skivan. Snittet på en skiva i veckan höll jag med någon mindre dipp fram till 2019 då det blev ynka 9 plattor. Pandemiåret 2020 med mer stugsittande och webinköp inbringade dock 24 stycken.
Samlingen uppgår nu till 1327 CD, 859 LP, 190 vinylsinglar och EP, 41 musik-DVD samt en stenkaka: Rock Around The Clock/Thirteen Women med Bill Haley. Totalt 24 763 låtar med en sammanlagd speltid på 10 veckor 1 dygn 8 timmar 43 minuter och 15 sekunder. Antalet loggade musiker är 11 331. Allt enligt dataregistret Elmore.
Det handlar om just en samling och jag gör mig inte av med några skivor, även om det finns en del mindre lyckade köp eller sådant som helt enkelt inte håller längre. Just samlandet av fysiska skivor gör mig också skeptisk till, och föga intresserad av, nedladdad musik.
Jag är heller ingen vinylfantast, jag kan inte höra någon ljudmässig skillnad, det låter snarare bättre på CD för mig. Många av de äldre LP-skivorna är dessutom slitna och det knastrar och sprakar lite. Det är helt enkelt bekvämare med CD. Som nämnts kan jag ju spela dem i bilen.
Att jag inte handlar så mycket numera beror nog på att jag till viss del tappat suget och glöden att hitta nya favoriter. En del av de artister jag samlar på har jag nu allt med, medan en del som till exempel Neil Young spottar ur sig skivor av högst varierad kvalitet, så jag har bestämt mig för att sluta samla dem. Som jag nämnde ovan lyssnar jag inte lika mycket, och jag har ju en hel del att välja på bland de befintliga skivorna.
Det jag nu handlar är en del alster för att komplettera vissa samlingar, som tex. Allman Brothers Band, med Duane då, där det finns en mängd intressanta liveinspelningar. Bugs Henderson och Omar Dykes är två Texashjältar jag också vill ha kompletta.
När jag läst artistbiografier brukar jag notera om jag saknar vissa viktiga alster och sätta upp dom på inköpslistan. För en sådan finnes sedan många år, numera givetvis i Excelformat. Den minskar dock stadigt och innehåller numera mest gammal skåpmat.

Vad köpte jag då 2020? Några var faktiskt utgivna 2020 eller sent 2019, tex två Neil Young, som inte lämnade något avtryck och Samantha Fishs Kill or be Kind, mycket bra. Annars var det äldre utgåvor som Matthews Southern Comfort Matthews Southern Comfort/Second Spring från 1970, också mycket bra. The Allman Brothers Band At Fillmore East (Deluxe Edition) och Eat a Peach (Deluxe Edition), båda utgivna 1971, hade jag givetvis innan både på vinyl och CD, men de här remastrade utgåvorna med extramaterial är HELT OUMBÄRLIGA!
Två bra pianobluesplattor ska också nämnas: Bob Halls What Goes Round (med Kim Simmonds) från 2007 och framförallt Champion Jack Dupree: The Complete Blue Horizon Sessions (1968-69) med bla. Mick Taylor och Paul Kossof.

Att spela
Att spela musik själv, det är det roligaste! Mitt eget spelande har ökat radikalt sen jag slutade arbeta, vilket ju givetvis också ger mindre tid att lyssna. Under den mörka årstiden blir det minst en timme om dagen. Det är gitarr jag spelar, i stort sett bara elgitarr, men lite bas också emellanåt. Dessutom försöker jag mig på så kallad sång. Det är också roligt!
Min Fender Telecaster har blivit favoritgitarren före den gamla Stratocastern, min första kärlek. En Gibson Les Paul och en Fender P-bas trakteras ibland.

Lyftet för mitt spelande har blivit jammandet med Robban, aka SkyRob. Varannan vecka här i Kivik, varannan i Gärsnäs där Rob har sin studio med en massa teknik, plus trumset. Ibland blir vi the Muleskinners som trio med Mr J på trummor, någon gång som kvartett med Mr MX på bas.
Oftast kör vi dock på två gitarrer, plus förinspelade bakgrunder med trummor m.m. som SkyRob fixat. Han kan spela det mesta. Jag står mest för kompgitarr fast det blir en hel del solon också.
Vi har nu nästan 150 låtar på repertoaren, som vi behärskar i varierande grad. Syftet är enbart att ha roligt tillsammans, inte att spela in eller spela live. Inga egna kompositioner heller, det finns ju tusentals bra låtar som förtjänar att spelas.

Vad spelades mest under 2020?
Almost Cut My Hair (CSN&Y) är en perfekt låt att värma upp både röst och gitarrfingrar med, säkert vår mest spelade, följd av Ramblin’ Man (Allman Brothers Band).
Bland de mest spelade, och mina favoriter är Whipping Post, och Wasted Words (ABB),
Beer Drinkers Hell Raisers (ZZ Top), Since I’ve Been Loving You (Led Zeppelin), Strange Brew och White Room (Cream, jag på bas på den sistnämnda), Homework (Otis Rush/Fleetwood Mac), Worried Dream (BB King), Nantucket Sleighride (Mountain), Barstool Blues och Cowgirl In The Sand (Neil Young), Lady Love (Robin Trower), Change It och Life By the Drop (Stevie Ray Vaughan) samt Sometime World (Whisbone Ash).
Sist men inte minst min kanske absoluta favorit 2020, For Yasgur’s Farm (Mountain). ). Pipeline (Dick Dale & Stevie Ray Vaughan) är en rolig instrumental.
Jag sjunger alla av dessa utom Ramblin’ Man, Strange Brew och White Room. I Beer Drinkers sjunger vi varannan fras precis som Billy F och Dusty!

År 2021 började exakt som 2020 slutade, med vilt gitarrspelande. Eftersom det inte blev något nyårsfirande spelade jag med Todde som enda åhörare, mer eller mindre nonstop mellan kl 22 och 02. Perfekt avslutning och början!

Hela listan:

Låtkompositörtonartversionsångare
A Fool For Your StockingsGibbons/Beard/HillA-mollZZ TopRob
A Fool No MoreGreen, PBb-mollFleetwood MacTex
A Night In The Life of a Blues SingerLynott, PA-mollThin LizzyRob
Aga ud po lannedWilson, A/Clementsson, RA-durCanned Heat/SkyrobRob
Ah du hur fan ser du utHellberg, NE-durWilmer Pontiac t hRob
Ain’t Wastin’ Time No MoreAllman, GD-durAllman Bros studioRob
All Your Love I Miss LovingRush, OtisG-mollOtis RushTex
Almost Cut My HairCrosbyA-mollC,S,N & Y Live CD-boxTex
AnydayClapton/WhitlockA-durDerek & the Dominos ”Layla”Tex
As The Years Go Passing ByMalone, DeadricA-mollAlbert KingTex
BadgeClapton, E/Harrison, GA-mollCreamRob
Barstool BluesYoung, NeilE-durNeil Young & Crazy HorseTex
Beer Drinkers & Hell RaisersGibbons/Hill/BeardG-mollZZ TopBoth
Bell Bottom BluesClaptonC-durDerek & the Dominos ”Layla”Tex
Black Magic WomanGreen, PD-mollFleetwood MacTex
Blowing FreeTurner/Turner/Powell/UptonD-durWishbone AshBoth
Blue Jean BluesBeard/Gibbons/HillB-mollZZ TopRob
Blue SkyBetts, RG-durAllman Brothers BandRob
Blues ABCHellberg, NE-durNisse HellbergRob
Blå vägen hemHellberg, NEmWilmerRob
Bottle Of Red WineClapton/Bramlett, BonnieC-durClapton studioRob
BougainvilleaBetts, RE-durD Betts Great SouthernRob
Bridge Of SighsTrowerE-mollRobin TrowerTex
Calling CardGallagher, RoryG-mollR G StudioRob
Change ItBramhall, DA-mollSRVTex
Cinnamon GirlYoung, NeilD-durNeil Young & Crazy Horse EKTINTex
CocaineCale, JJE-durClapton SlowhandRob
Cold ShotClark, WC/KindredA-mollSRVRob
Cortez The KillerYoung, NeilE-mollNeil Young ZumaTex
Cowgirl In The SandYoung, NeilA-mollNeil Young & Crazy Horse LiveTex
CrossroadsJohnson, RA-durClapton Live slowTex
Done Somebody WrongJames, Elmore /Levy, Morris/Lewis, ClarenceC-durAllman Brothers BandTex
Don’t Keep Me Wonderin’Allman, GG-durAllman Brothers BandRob
Don’t Want You No More/It’s Not My Cross To BearDavis, S/Hardin, E // Allman, GC-m/B-durAllman Brothers BandTex
Down By The RiverYoung, NeilE-mollNeil Young EKTINRob
DreamsAllman, GD-durAllman Bros BeginningsTex
Du e så finJacobs, W/Persson, PG-durPepsTex
En doft av läderHellberg, NA-durBlådårar2Tex
Everybody Knows This Is NowhereYoung, NeilG-durNeil Young & Crazy Horse EKTINTex
Fancy DancerCale, JJB-durJ.J. CaleRob
For Yasgur’s FarmCollins/Gardos/Ship/Laing/Pappalardi/ReaE-dur?Mountain Climbing!Tex
FrancineGibbons/Perron/CordrayC-durZZ TopRob
Going To My HometownGallagher, RoryG-durRory Gallagher Live i ETex
Got To Get Better In A Little WhileClaptonE-durDerek & the Dominos J Cash ShowRob
Grön decemberHellberg, NG/E-durWilmer?Rob
HarvestYoung, NeilC-durJon Dee GrahamTex
Have You Ever Loved A WomanMylesC-durDerek & the Dominos ”Layla”Tex
HideawayKing, F/Thompson, SE-durBluesbreakers?
HomeworkA.L Perkins/ D. Clark/Otis RushF#-mollFleetwood MacTex
Honey BeeVaughan, S RE-durSRVTex
Hug and Squeeze YouHooker, J.L.G-durSRVTex
I Hear You KnockingMiller. JayE-durFab. T-birdsTex
I Looked AwayClapton/WhitlockC-durDerek & the Dominos ”Layla”Tex
I Need You TonightBeard/Gibbons/HillD-mollZZ TopRob
I Put A Spell On YouHawkins, S J/SlotkinG-mollParis Gilmour HollandRob
I Wonder WhoMorganfield, MC-durRory Gallagher Irish TourTex
I’d Rather Go BlindFoster/JordanG-durChicken SchackTex
I’m Tore DownKing, FreddieC-durClaptonRob
In Memory of Elizabeth ReedBetts, RA-mollAllman Bros studio
It’s Too LateWillisE-durDerek & the Dominos ”Layla”Tex
JailbaitTurner/Turner/Powell/UptonE-durWishbone AshTex?
Jelly JellyMartin, TradeC-durAllman Brothers BandRob
Just Got Back From Baby’sGibbons, BC-mollZZ TopRob
Keep On GrowingClapton/WhitlockA-dur?Derek & the Dominos ”Layla”Rob
Key To The HighwayBroonzy/SegarA-durDerek & the Dominos ”Layla”Rob
Kindhearted Woman BluesJohnson, RA-durClapton?Tex
King Bee (I’m a)Moore, JE-durSlim HarpoTex
Lady LoveTrower/DewarA-mollRobin TrowerTex
LaylaClapton/GordonD-mollDerek & the Dominos ”Layla”Rob
Les Brers in A MinorBetts, RA-mollAllman Brothers Band
Let It GrowClaptonB-mollClapton 461 BlvdTex
Let It RainClapton/Bramlett, BonnieD-durClapton studioRob
Letter To My GirlfriendJones, Eddie (Guitar Slim)G-durSRV Live/Guitar SlimTex
Liden rö tockeDixon, W/Persson, PA-durPepsTex
Life by the DropBramhall, D/ Logan, BA-durSRV/Doyle BramhallTex
Like A HurricaneYoung, NeilA-mollNeil YoungRob
Little WingHendrixF#-mollDerek & the Dominos ”Layla”Tex
Looking For A LoveYoung, NeilD-durNeil YoungTex
Love in VainJohnson, RG-durRolling StonesTex
Love Like A ManLee, AlvinE-durTen Years AfterTex
Love Struck BabyVaughan, S RE-durSRVRob
Low Down Dirty BluesDykes, KE-mollOmar & the HowlersTex
M/S ColindaHellberg, NA-durWilmer  Rob
Me And The Devil BluesJohnson, RE-durRobert JohnsonTex
MelissaAllman, G/Alaimo, SE-durAllman Brothers BandRob
MerrittvilleWynn, SteveE-mollDream Syndicate liveTex
Midnight RiderAllman, GD-durAllman Bros studioRob
Missing YouMayall, JohnG-durBluesbreakersTex
Mississippi QueenWest, LeslieE-durMountain studioRob
Mr BankerRossington, G/van Zant, RE-durLynyrd SkynyrdTex
My My Hey Hey – Hey Hey My MyYoung, NeilA-mollRust Never SleepsRob
Nantucket SleighrideCollins, G/Pappalardi, FE-mollMountain Nantucket SleighrideTex
Need Your Love So BadJohn, Little WillieA-durFleetwood MacTex
Nobody Knows You When You’re Down And OutCoxC-durDerek & the Dominos ”Layla”Tex
One Way OutJames, Elmore /Sehorn, Marshall/WilliamsonA-durAllman Brothers BandRob
PipelineCarman, B/Spickard, BEmDick Dale & SRV
Please Come Home For ChristmasBrown, Charles – Redd, GeneA-durJohnny Winter/EaglesRob
Please Don’t TellMayall, JohnA-durBluesbreakersTex
PocahontasYoung, NeilC-durNeil Young & Crazy HorseRob
PowderfingerYoung, NeilC-durNeil Young Rust N SRob
Presence Of The LordClaptonA-mollBlind Faith alt. Clapton liveTex
Pride And JoyVaughan, S RE-durSRV studioRob
Ramblin’ ManBettsG-durAllman Bros Bros & SistersRob
Rattlesnake ShakeDykes, K/Manning, TA-durOmar & the HowlersTex
Ren och rakHellberg, NG-durWilmerRob
Rockin’ In The Free WorldYoung, NeilE-mollNeil YoungRob
Roland The Headless Thompson GunnerZevon, WB-mollWarren ZevonTex
Sick And TiredScaggs, BozA-durBoz ScaggsRob
SillashuffleDahlgren, LE-durThe MuleskinnersTex
Since I’ve Been Loving YouJones, J P/Page, J/Plant, RC-mollLed Zeppelin How the West..Tex
Sitting On Top of the WorldBurnett, ChesterG-dur /E-durCream/T-snakesTex
Sleeping In The GroundMyers, SamE-durBlind Faith  Tex
Somebody Loan Me A DimeRobinson, FentonA-mollBoz ScaggsRob
Sometime WorldTurner/Turner/Powell/UptonWisbone Ash ArgusBoth
SouthboundBetts, RC-durAllman Brothers BandRob
Southern ManYoung, NeilD-mollNeil Young After t GoldrushTex
SpoonfulDixon, WE-mollCream liveTex
Statesboro BluesMcTell, B WD-durAllman Bros FillmoreRob
Stormy MondayWalker, A. ”T-bone”G-durvarious / ABBTex
Strange BrewClapton/Collins/PappalardiA-durCreamRob
Sweet BreadBlaikely, A/Howard, KF-durMatthews Southern ComfortTex
TattooHenderson, Bugs/Reed Smith, PaulA-mollBugs HendersonTex
Tell MeBurnett, ChesterC-durSRVTex
Tell The TruthClapton/WhitlockE-durDerek & the Dominos ”Layla”Rob
Texas  Bloomfield, M / Miles, BA-durElectric FlagTex
Texas BluesPhillips, Helen GG-durTexana DamesTex
Texas FloodDavis, L/Scott, JG-durSRVTex
That’s How Strong My Love IsJamison, RooseveltF-durBuddy Miller mflTex
The Ballad Of Curtis LoewCollins, A/Van Zant, RE-durLynyrd SkynyrdRob
The Night They Drove Ol’ Dixie DownRobertson, RC-durThe BandRob
The WeightRobertson, RC-durThe BandRob
The Wind Cries MaryHendrixD-mollHendrixRob
Theme For An Imaginary WesternBruce, J/Brown, PC-durMountain Climbing!Rob
Third DegreeBoyd, E/Dixon, WD-durClaptonTex
Tin Pan AlleyGeddins, RC-mollSRVTex
Too Much AlcoholHutto, J.B.A-durRory Gallagher Irish TourTex
Too Sweet For MeBenoit, TabD-durTad BenoitRob
Trouble No MoreMorganfield, MA-durAllman Bros FillmoreTex
Tulsa TimeFlowers, DE el. F-durClaptonTex
Voodoo ChileHendrixD-mollClapton/WinwoodRob
Voodoo Chile (Slight return)HendrixE-durSRVRob
Wasted WordsAllman, GA-durAllman Bros studioTex
Whipping PostAllman, GA-mollAllman Bros studioTex
White RoomBruce, J/Brown, PD-mollCreamRob
Why Does Love Got To Be So Sad?Clapton/WhitlockA-mollDerek & the Dominos ”Layla”Rob
Wild HorsesJagger, M/Richard, KG-durRolling StonesTex
Willin’George, LG-durLittle FeatRob
Worried DreamKing, B.B.G-mollFleetwood MacTex
No comments yet

Lämna en kommentar